DOCUMENTAL:UN ANY D ANUNCIS:
http://www.tv3.cat/un-any-danunci
Coneixement de l'ús que la publicitat fa de les fotografies.
DOCUMENT 6
|
Un dels àmbits on s'utilitza constantment la fotografia és en publicitat. La publicitat té la finalitat de captar l'interès dels consumidors, fer-los conèixer un producte i convèncer'ls perquè el comprin. Els anuncis però, no es limiten simplement a mostrar-nos les qualitats del producte. Els anuncis generalment no fan res més que buscar estratègies perquè el producte o la marca anunciant acabin essent significatius pel públic receptor. S'han d'atribuir una sèrie de trets i qualitats perquè aquests s'integrin en l'imaginari dels possibles consumidors.
Aquestes estratègies consisteixen bàsicament en connotar els productes a través de personatges i situacions. A través de mecanismes associatius que, segons els que vegi, acabarà fent el receptor, es trasllada simbòlicament els atributs de les persones al producte, fins i tot en molts casos no cal ni que el producte aparegui només cal citar-lo. Totes les característiques que s'associaran amb el producte van molts més enllà de les característiques o la funció intrínseques a aquest. Podem dir que la publicitat, més enllà de vendre productes, ven valors, maneres de fer, de ser i de sentir-se associades a un producte. Per exemple pot servir-se d'un personatge fort, segur de si mateix que se sent superior als altres i que sempre guanya, per a vendre una marca de benzina o equilibri, perfecció i delicadesa per a vendre una colònia.
La fotografia juga un paper importantíssim en l'articulació d'aquestes estratègies comunicatives i persuasives. Contribueix a construir els personatges i les situacions que se'ns presenten als anuncis. Amb ella es pot crear un món fictici a partir d'elements reals, que a través de la semblança fotogràfica pot esdevenir completament verosímil als nostres ulls. Amb la fotografia es pot seleccionar, mirar els objectes, les persones i les situacions des del punt de vista més adequat, i es pot, simular un fet real. Les imatges fotogràfiques es poden retocar, se'n poden variar els colors i les textures i es poden barrejar entre elles per a fer fotomuntatges. Aquestes possibilitats permeten manipular els objectes, els cossos de les persones per a fer aparèixer en els anuncis, no ja quelcom real, sinó quelcom desitjat.
A part de la verosimilitud, del fet d'arribar a creure que el que mostren els anuncis pugui ser real o si més no de provocar associacions amb la realitat, les imatges fotogràfiques augmenten la capacitat emotiva del missatge i també les possibilitats que es produeixi una identificació entre el consumidor i els personatges que apareixen a l'anunci, els quals, evidentment, consumeixen el producte anunciat.
La fotografia utilitza totes les seves possibilitats tècniques i expressives per a construir aquests móns: els punts de vista són els adequats perquè el personatge sembli més alt, més sensual, més fort, més distant, més alegre...; les ombres i els tocs de llum modulen les formes dels objectes i dels cossos; els retocs digitals amaguen les protuberàncies de la pell i en suavitzen els tons; els enquadrament proporcionen el significat just a l'escena, etc.
Obra de la fotografia són els cossos perfectes segons l'estereotip de moda, els paisatges magnífics, les cases lluminoses, les situacions impossibles que ens transmeten a la perfecció una idea, etc.
La ficció fotogràfica és la que ens ofereix tots els significats que es desprenen dels anuncis. Les idees, els valors i els sentiments que conscient o inconscientment són fruit d'allò que veiem en la imatge. En cada anunci hi ha una sèrie de missatges construïts a través de la fotografia.
1. Momentos de inspiracions de Ballentines. La transformació d'objectes (ampolla i caixa de llumins) i la juxtaposició de dos elements (cara en primer pla que ens mira i ampolla) ens fan associar ràpidament els significats que ens susciten cada un d'aquest elements.
2. BEpure de Beefeater. La manipulació de colors ens permet recrear un món idíl·lic i fantàstic i relacionar directament elements del producte (els glaçons amb el qual serveixen la beguda) amb aquests lloc idíl·lic i pur (l'aigua amb la noia a dins).
3. Toda tu energía de Cepsa. La juxtaposició d'imatges realitzades des de diferents punts de vista permet simular accions i determinades sensacions. El punt de vista subjectiu i el detall dels ulls del motorista permeten fer patent l'emoció que sent i generar una identificació amb el que mira l'anunci.
1. Comparte tu Alegría de L&M. Es busquen tots els recursos per a manipular les fotografies i així potenciar les idees que es volen transmetre.
2. Pure dynamik de Drakkar. La il.luminació pot modular les formes del cos i dels objectes.
3. Dior Svelte Perfect. A part de la llum i els retocs, les visions parcial dels elements permeten construir cossos fets a peces.
1. Ven a enterrar a tu amigo de Lewis. Es busquen els punts de vista i les angulacions més adequades per a transmetre visualment una idea, visualitzar el producte i els personatge i crear el màxim efecte i sensacions preteses.
2. Peace on earth de Nina Ricci. Es juga a presentar no només personatges idealitzats i que aportin les característiques i valors desitjats al producte sinó també, a modificar contextos, en aquests cas un context quotidià.
3. Naturaleza de ley d'Hero. Es busquen els recursos fotogràfics adequats per a transmetre ràpidament un missatge.
| |
|
|
|
versió per imprimir
|
ari escrit d'un anunci que utilitzi fotografies.
DOCUMENT 7
|
|
COMENTARI D'UN ANUNCI GRÀFIC
|
Busqueu un anunci gràfic en el qual s'utilitzi una fotografia o imatges fetes a partir de muntatges fotogràfics( fotomuntatge) . Feu un comentari escrit sobre les característiques de l'anunci i de l'ús que fa de la fotografia. El comentari ha d'incloure els següents aspectes:
- Descriviu com és l'anunci i sobretot com és la fotografia.
- Expliqueu quins són els significats que creieu que interessa que arribin al consumidor a partir de la fotografia. Argumenteu bé les deduccions que feu.
- Penseu realment a quin tipus de consumidor es dirigeix i com el significats de la fotografia es poden relacionar amb ell i amb el producte anunciat.
- Feu una valoració de l'anunci tan pel que fa a les característiques formals de la fotografia, com als significats que aquesta vol comunicar per a vendre el producte.
| |
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada